جهت سفارش و دریافت مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید 

۰۹۱۸۸۳۸۲۱۵۷

جهت سفارش و دریافت مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید 

پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی دارد؟

پوکه معدنی چیست

پوکه معدنی یا پومیس (Pumice) یک نوع سنگ آتشفشانی یا آذرین (Igneous rock) است که کاربردهای فراوانی در صنایع مختلف دارد. اگر بخواهیم دقیق‌تر بگوییم، پوکه معدنی یک سنگ آذرین بیرونی است که از بیرون ریختن مواد مذاب تشکیل می‌شود. اگر نمی‌دانید پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی دارد حتما با آریاکو همراه باشید تا نکات کاملی درباره چگونگی تشکیل، انواع پوکه های معدنی، کاربردها، قیمت و خرید و فروش آن به شما بگوییم.

پوکه معدنی چیست و چه کاربردهایی دارد

پوکه معدنی چیست و چگونه تشکیل می‌شود؟

پوکه معدنی در واقع همان مواد مذاب داخل آتشفشان است، این مواد مذاب هم در حقیقت لایه‌های زیرین زمین است که به دلیل حرارت بالای عمق زمین، به صورت مذاب در می‌آیند. به این مواد مذاب، ماگما یا تَفتال گفته می‌شود.

بنابراین پوکه معدنی مواد مذاب زیر زمین است که در اثر فعالیت آتشفشانی به بیرون پرتاب شده و به دلیل وجود گازهایی که در داخل آن محبوس شده به صورت متخلخل در می‌آید.

وقتی ماگما به بیرون پرتاب می‌شود مقدار زیادی دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد و البته بخار آب در آن محبوس است، به دلیل دمای بالایی که این مواد دارند، به هنگام خروج، گازهای محبوس شده منفجر شده و پوکه معدنی به وجود می‌آید و به سرعت سرد می‌شود؛ دلیل اینکه پوکه معدنی سوراخ سوراخ است همین فرآیند است؛ پس متوجه شدیم که این مواد مذابی که از داخل آتشفشان به بیرون پرتاب شده و در اثر انفجار گازهای داخل آن حالتی متخلخل و اسفنجی به خود می‌گیرد را پوکه معدنی می‌گویند.

وبسایت معتبر برتانیکا (britannica) در تعریف پوکه معدنی می‌نویسد:

پوکه معدنی یک ماده آتشفشانی بسیار متخلخل و کف مانند است که از دیرباز به عنوان یک ماده ساینده در تمیز کردن و صیقل دادن ترکیبات استفاده می‌شده است. همچنین به عنوان یک سنگدانه سبک در واحدهای ساختمانی پیش ساخته، بتن ریخته شده، عایق صوتی و حرارتی استفاده می‌شود.

این سایت در ادامه نوشته است:

پوکه معدنی سنگ آذرینی است که در لحظه ریزش تقریباً به طور کامل مایع بوده و آنقدر سریع سرد شده است که زمانی برای متبلور شدن وجود ندارد. هنگامی که جامد شد، بخارات حل شده در آن ناگهان آزاد شدند، کل توده به شکل کفی متورم شده که بلافاصله تثبیت شده است. اگر تحت فشار بیشتر سرد می‌شد، یک شیشه جامد یا ابسیدین تشکیل می‌داد. هر نوع گدازه‌ای، در صورت مساعد بودن شرایط، ممکن است حالت پوکه ای به خود بگیرد؛ اما بازالت‌ها و آندزیت‌ها به اندازه تراکیت‌ها و ریولیت‌ها به این شکل وجود ندارند.

پوکه معدنی و مواد معدنی آن

چرا به این مواد مذاب، پوکه معدنی گفته می‌شود؟

شاید سوال کنید که اگر پوکه معدنی ناشی از فعالیت آتشفشانی و بیرون ریختن مواد مذاب (ماگما) است چه ربطی به معدن دارد که به آن پوکه معدنی می‌گویند؟

شما درست می‌گویید، پوکه معدنی از معدن به دست نمی‌آید ولی از مواد معدنی تشکیل شده است، بیشترین مواد معدنی که در پوکه معدنی به صورت اکسید وجود دارد عبارتند از:

  • سدیم
  • منیزیم
  • کلسیم
  • آهن
  • آلومینیوم

تولیدکنندگان بزرگ پوکه معدنی در دنیا

پوکه معدنی بیشتر در کجا یافت می‌شود؟

عمده‌ترین تولیدکنندگان پوکه معدنی در دنیا کشورهایی هستند که در حاشیه مدیترانه قرار دارند؛ به ویژه یونان، ایتالیا، اسپانیا و ترکیه. در آمریکا هم ایالت‌هایی که در نزدیکی کوه راکی و سواحل اقیانوس آرام هستند پوکه معدنی وجود دارد.

ایران نیز به عنوان یکی از بزرگترین دارندگان پوکه معدنی در جهان شناخته می‌شود و معروف‌ترین شهری که پوکه معدنی آن معروف است قروه است. در واقع پوکه معدنی قروه جزو بهترین پوکه های معدنی در دنیا به حساب می‌آید.

پوکه معدنی توزیع گسترده‌ای در سطح زمین دارد، بیشتر کف اقیانوس‌ها پوشیده شده از پوکه معدنی است! چون بخش زیادی از پوکه معدنی ناشی از فعالیت آتشفشان در کف اقیانوس‌ها است.

پوکه های معدنی که در اقیانوس وجود دارد ابتدا ماه‌ها روی سطح آب شناور می‌مانند ولی بعد از مدتی روی سطح آب به وسیله جریان آب و همچنین باد گسترده شده و در نهایت غرقابی شده و به کف اقیانوس می‌روند. در کف اقیاوس هم به تدریج متلاشی شده و در گل و لای کف اقیانوس قرار می‌گیرد.

نحوه تشکیل پوکه معدنی و فرآیند آن

در بالا کمی درباره چگونگی شکل گیری پوکه معدنی توضیح دادیم؛ اما در این قسمت نکات بیشتری در این باره گفتیم.

گفتیم که ماگما وقتی به بیرون پرتاب می‌شود حاوی مقداری گازهای دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد و بخارات آب است که در آن محبوس شده است. به این حباب‌های داخل پوکه معدنی وزیکول (vesicles) می‌گویند.

وزیکول همان حباب‌های گاز هستند که در طول سرد شدن سریع ماگما در آن به دام افتاده‌اند. در واقع این ماده به قدری سریع سرد می‌شود که اتم‌های ماده مذاب نمی‌تواند خود را به صورت یک ساختار کریستالی مرتب کند؛ به همین دلیل پوکه در حقیقت یک شیشه آتشفشانی آمورف به نام مینرالوئید است. مینرالوئید یا شبه کانی ماده‌ای معدنی است با این تفاوت که نشانه‌های بلورینی ندارد.

عناصر معدنی موجود در پوکه معدنی

پوکه معدنی چگونه مثل کف متخلخل می‌شود؟

ماگما حاوی درصد قابل توجهی از گاز محلول وزنی است، حالا چگونه به صورت کف یا متخلخل تشکیل می‌شود؟ یک نوشابه گازدار را وقتی که آنرا تکان می‌دهید تصور کنید! اگر درب بطری نوشابه را بعد از تکان دادن باز کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ در واقع تحت فشار و آزاد شدن ناگهانی، گاز از محلول مایع به صورت کف آلود فوران می‌کند.

این دقیقا همان اتفاقی است که برای پوکه معدنی هم می‌افتد. همانگونه که ماگما فوران می‌کند، با افت ناگهانی فشار گاز از ماگما که یک محلول است خارج می‌شود.

در واقع همه این اتفاقات از لحظه فوران تا زمانی که ماگما به زمین بنشیند رخ می‌دهد، این ماده کف‌مانند که در حال پرواز است به سرعت سرد شده و در همان آسمان جامد شده و بعد به عنوان پوکه معدنی به زمین می‌افتد.

پوکه معدنی در بسته بندی های خارج از کشور

ویژگی‌های پوکه معدنی چیست؟

مهم‌ترین ویژگی پوکه معدنی سبک بودن آن است که دلیل اصلی این سبکی، بافت اسفنجی یا متخلخل آن است که در بالا به صورت کامل توضیح دادیم که چرا پوکه معدنی به این صورت در می‌آید.

اساسا مردم پوکه معدنی را می‌خرند چون سبک است وگرنه از همین سنگ‌های معمولی که در تنور نان سنگک هم ریخته می‌شود می‌توانستند استفاده کنند.

ما در زیر مهم‌ترین ویژگی‌های پوکه معدنی را آوردیم:

  1. سبک بودن پوکه معدنی: پوکه بر اساس استاندارد TS 3234 به عنوان یک ماده آتشفشانی مبتنی بر سیلیکات توصیف شده است که وزن واحد آن به طور کلی کمتر از 1.0 گرم بر سانتی متر مکعب است در حالی که سختی آن بر اساس مقیاس Mohs تقریباً 6 است و بافت شیشه‌ای با ظاهری اسفنج مانند ایجاد می‌کند.
  2. تنوع رنگی پوکه های معدنی: طیف رنگی این سنگ معدنی عبارت است از: سفید، خاکستری، سیاه و قهوه‌ای.
  3. مقاومت بالای حرارتی پوکه معدنی: همانطور که می‌دانید پوکه معدنی یک عایق حرارتی فوق‌العاده عالی است. از طرفی در آتش نمی‌سوزد چون نقطه یا دمای ذوب پوکه معدنی 15000 درجه سانتیگراد و مقدار pH آن 8 و چگالی آن 2.313 گرم بر سانتی متر مکعب است.
  4. پوکه معدنی یک عایق صوتی است: به دلیل متخلخل بودن پوکه معدنی، صدا در آن دچار شکست شده و به همین جهت یک عایق صوتی است.
  5. سازگار با محیط زیست: پوکه معدنی یک ماده طبیعی است، ماگمایی است که از دل زمین بیرون آمده و به همین دلیل هیچ آسیبی به محیط زیست برخلاف مواد بتنی و سیمان و غیره وارد نمی‌کند. همانطور که گفتیم بستر اقیانوس‌ها نیز پر از پوکه معدنی است.

جدول مشخصات فنی پوکه معدنی

وزن واحد:

کمتر از 1.0 گرم بر سانتی متر مکعب

میزان سختی:

6 بر اساس مقیاس Mohs

طیف رنگی:

سفید، سیاه، خاکستری، قهوه‌ای

دما یا نقطه ذوب:

15000 درجه سانتیگراد

میزان اسیدی یا قلیایی بود (PH):

PH برابر با 8؛ خنثی یا قلیایی است

سازگاری با محیط زیست:

دارد

انواع پوکه معدنی کدام است؟

پوکه معدنی 2 نوع صنعتی و طبیعی دارد. که در ادامه به بررسی هر کدام و البته انواع هر یک خواهیم پرداخت:

پوکه معدنی صنعتی چیست؟

نام دیگر پوکه معدنی صنعتی لیکا است، به نوعی باید گفت نسخه بدلی پوکه معدنی طبیعی است. برای درست کردن پوکه صنعتی از مخلوط آب با خاک رس استفاده می‌شود و تحت شرایطی آنرا متخلخل کرده و بعد از خشک کردن به دست مشتری می‌رسانند.

در حقیقت این پوکه ترکیبی از مواد طبیعی مثل خاک رس و آب و غیره با مواد شیمیایی است که برای چسبندگی آن استفاده می‌شود.

از جمله مزایای پوکه معدنی صنعتی می‌توان به سبک بودن و عایق صوتی و حرارتی و یک دست بودن آن اشاره کرد؛ اما از جمله معایب آن می‌توان به مقاومت کمتر و همچنین آسیب رساندن به محیط زیست اشاره کرد.

انواع پوکه معدنی

1- پوکه معدنی صنعتی

2- پوکه معدنی طبیعی

1- پوکه معدنی بادامی

2- پوکه معدنی فندقی

3- پوکه معدنی عدسی

4- پوکه معدنی ماسه ای

پوکه های معدنی و انواع آن

انواع پوکه معدنی طبیعی چیست؟

خود پوکه های معدنی به از نظر شکل و اندازه‌ای که دارند، انواع مختلفی داشته که در زیر به آن‌ها اشاره کردیم:

1- پوکه معدنی بادامی

نوع اول از پوکه، پوکه معدنی بادامی است که به دلیل حجم و اندازه بزرگتر کاربردهای بسیار زیادی دارد. از این نوع پوکه برای شیب بندی کف و پشت بام می‌توان استفاده کرد.

2- پوکه فندقی یا نخودی

نوع دیگری که از بادامی کوچکتر است و برای شیب بندی هم استفاده می‌شود پوکه فندقی است. قیمت این پوکه بیشتر از بادامی است.

3- پوکه عدسی

نوع ریزتری که به آن پوکه عدسی می‌گویند، از نظر قیمت بیشتر از بادامی اما در یک رنج قیمت با نوع فندقی است. وزن آن حدودا 600 کیلوگرم بر متر مکعب است و اندازه آن حدودا 13 میلی‌متر است.

4- پوکه ماسه ای

در نهایت نوع ماسه ای است که به آن پودری هم گفته می‌شود و ریزترین نوع پوکه معدنی است. از جمله کاربردهای این پوکه استفاده از آن در ساخت بتن برای سبک کردن وزن بتن و همچنین بلوک‌های بتنی است. وزن آن حدود 800 کیلوگرم بر متر مکعب است.

بررسی کاربردهای پوکه معدنی

پوکه معدنی یکی از منابع طبیعی است که خوشبختانه در کشور ما به وفور یافت می‌شود؛ به همین جهت کاربردهای مختلف و متنوعی دارد، از ساختمان سازی گرفته تا کشاورزی و باغبانی و غیره که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت.

جدول کاربردهای پوکه های معدنی

کاربردهای پوکه معدنی در کشاورزی افزایش غنای خاک
اصلاح خاک
مرطوب نگه داشتن خاک
تقویت و بهبود رشد گیاهان
جلوگیری از رشد قارچ‌ها و آفت‌ها
فراهم کردن رشد گیاه بدون خاک
رساندن اکسیژن کافی به خاک
نرم کننده بافت خاک گلدان
عدم تجزیه در خاک
کاربردهای پوکه معدنی در صنایع عمرانی و ساختمانی کاهش وزن ساختمان
افزایش مقاومت ساختمان
مناسب برای شیب بندی
مناسب برای کف سازی پشت بام
استفاده به عنوان عایق صوتی
استفاده به عنوان عایق حرارتی
استفاده در بتن پیش ساخته
کاربردها در ساخت لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده به عنوان لایه بردار غیر گیاهی
استفاده به عنوان سنگ پا
استفاده در اسکراب‌های لایه بردار
کاربرد برای ساخت پولیش دندان
ساخت صابون‌های دست ساز
کابردها در صنعت پولیش استفاده به عنوان ساینده شیشه
استفاده به عنوان ساینده چوب
استفاده به عنوان ساینده فلزات
استفاده به عنوان ساینده چرم
استفاده برای سنگ شور کردن شلوار جین
کاربردها به عنوان فیلتراسیون تصفیه آب آشامیدنی
از بین بردن سموم سیانوباکتری و جذب آن‌ها
جذب ناخالصی‌های آب
تصفیه انواع روغن‌ها
از بین برنده بوی مایعات به ویژه روغن
کاربردهای پوکه در ساخت رنگ و پوشش استفاده در ساخت رنگ
استفاده از پوکه معدنی در ساخت پرایمرها
استفاده به عنوان پوشش صنعتی
کاربردها در دامداری و پرورش حیوانات خانگی ایجاد حمام شن برای حیوانات
جذب رطوبت اصطبل، طویله، مرغداری و غیره
جذب بوی بد محل نگهداری حیوانات اهلی و خانگی و غیره

سایر کاربردهای پوکه معدنی

استفاده در صنایع پلاستیک و لاستیک سازی
کاهنده اثر انفجار در محیط های مستعد انفجار
جذب کننده و جلوگیری از نشت مواد شیمیایی در صنایع پتروشیمی، نفتی و غیره
پرکننده مفید در پروژه‌هایی مثل پل سازی، جاده سازی و غیره

کاربرد پوکه معدنی برای پرورش گیاهان و کشاورزی

اگر ابتدای مطلب را خوانده باشید لیستی از مواد معدنی که پوکه معدنی دارد را نوشتیم، موادی مثل کلسیم، منیزیم، سدیم و غیره. این مواد معدنی موجب غنای خاک می‌شود، به همین دلیل برای بهبود پرورش گیاهان و درختان، از آن در خاک استفاده می‌کنند.

حتما شما هم از پوکه معدنی برای گلدان استفاده کرده‌اید. با این کار علاوه بر بالا بردن غنای خاک، امکان مرطوب نگه داشتن آن را نیز افزایش می‌دهیم چون پوکه می‌تواند مقادیری از آب را در خود نگهداری کند.

به این ترتیب نیاز به آبیاری مداوم کاهش پیدا کرده و گیاهان تقویت می‌شوند. نکته دیگر این که وجود این املاح معدنی در پوکه معدنی از امکان رشد قارچ‌ها و آفات نیز جلوگیری کرده و به بهبود کیفیت خاک و رشد گیاهان کمک می‌کند.

در حقیقت پوکه یک اصلاح کننده خاک بوده و معادل فیزیکوشیمیایی پرلیت است؛ اما در اثر فعالیت آتشفشانی به طور طبیعی کلسینه می‌شود.

کلسیناسیون یا کلسینه شدن به انگلیسی Calcination به گرم کردن یک ماده جامد مثل سنگ آهک طی فرایند عملیات حرارتی تا درجه حرارت بالا گفته می‌شود. کلسینه کردن را می‌توان در حضور هوا یا در خلاء انجام داد و معمولا به منظور جداسازی مواد زائد و ناخالصی‌ها یا تجزیه حرارتی ماده جامد صورت می‌گیرد. منبع

به دلیل همین ویژگی‌ها، پوکه نیازی به تصفیه در کوره ندارد و برای کاربردهای باغبانی در مقیاس بزرگ [کمپوست، اصلاح خاک، پوشش بذر، ایجاد محیط رشد بدون خاک و …] پوکه یک انتخاب کاملا اقتصادی است.

اصلاح عملکرد خاک با پوکه معدنی

گفتیم که پوکه معدنی سوراخ سوراخ یا متخلخل است به همین دلیل آب و هوا را در خود نگه می‌دارد، این دو عنصر [هوا و آب] برای اصلاح عملکرد خاک حیاتی هستند. پوکه یک نرم کننده عالی برای محیط گلدان، باغچه و خاک‌های باغبانی است.

این محصول آنقدر مفید است که از آن برای چمن‌های ورزشگاه‌هایی مثل گلف و فوتبال و زمین‌های ورزشی، پروژه احیای تالاب‌ها، سازه‌های کنترل آب و غیره نیز استفاده می‌کنند. نکته مهم این است که پوکه معدنی یک منبع قلیایی [غیر اسیدی] است و PH آن معدل 8 است به دلیل یک محصول کاملا ارگانیک بوده که تجزیه نشده و نمی‌سوزد.

کاربرد پوکه معدنی در صنایع عمرانی، ساختمانی و بتنی

یکی از پرکاربردترین موارد استفاده از پوکه معدنی در ساختمان سازی است. همانطور که می‌دانید وزن ساختمان یکی از فاکتورهای مهمی است که مهندسان باید به فکر کاهش آن باشند. هر چه ساختمان مقاوم‌تر ولی سبک‌تر باشد، بهتر است.

این امر به ویژه در مناطق زلزله خیز مثل ایران اهمیت بیشتری دارد. همانطور که در بالا اشاره کردیم وزن پوکه معدنی کمتر از 1.0 گرم بر سانتی متر مکعب است در حالی که سختی آن بر اساس مقیاس Mohs تقریباً 6 است.

بنابراین گزینه بسیار مناسبی است تا به عنوان ترکیبی از مصالح ساختمانی از آن استفاده شود. امروزه از پوکه معدنی برای شیب بندی، پشت بام، کف سازی و غیره استفاده می‌شود تا در عین حالی که وزن ساختمان را کاهش می‌دهد، عایق صوتی و حرارتی نیز باشد.

از جمله موارد دیگر استفاده از پوکه در صنایع عمرانی، کاربرد آن در بتن است، از این محصول برای بتن‌های پیش ساخته بهره می‌برند، بیشترین نوع پوکه های معدنی برای این کار نوع ماسه ای است.

کاربرد پوکه معدنی در لوازم آرایشی و بهداشتی و لایه بردار

شاید برایتان جالب باشد که به جز کارهای ساختمانی و کشاورزی از این محصول در لوازم آرایشی هم استفاده می‌کنند! پومیس به دلیل خاصیت صیقل دهندگی استثنایی خود به عنوان یک لایه بردار استفاده می‌شود.

همین سنگ پا هم که در خانه همه ما وجود دارد در واقع پوکه معدنی است که استفاده از آن در طب مکمل یا سنتی بسیار توصیه شده است چون پوست‌های خراب را از بین می‌برد.

سایت hesspumice در این باره نوشته است:

پوکه معدنی یک لایه بردار غیر گیاهی، پایدار و ملایم است که سال‌ها با موفقیت در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت از پوست مانند اسکراب‌های لایه بردار، صابون‌های دستی، ترکیبات پولیش دندان و غیره استفاده شده است. به دلیل ممنوعیت استفاده از ریزدانه‌های پلاستیکی، پوکه معدنی نقش مهمی به عنوان یک لایه بردار موثر ایفا می‌کند.

استفاده از پوکه معدنی به عنوان پولیش صنعتی

پوکه معدنی دارای لبه‌هایی تیز، ملایم و مقاوم است و اندازه لبه‌های آن به زیر میکرون هم می‌رسد؛ به همین علت از آن به عنوان یک ساینده ملایم در صنایع شیشه، فلزات، چوب و چرم استفاده می‌کنند.

شلوار جین‌های شسته شده با سنگ یا سنگ شور شده نیز با استفاده از پوکه معدنی پرداخت می‌شود.

استفاده از پوکه معدنی در فیلتراسیون آب

تحقیقات گسترده‌ای اثبات کرده است که پوکه معدنی یک فیلتر عالی برای تصفیه آب آشامیدنی است. ساختار کف آلود و متخلخل پوکه معدنی، آن را به عنوان گزینه جذابی برای جذب و سموم سیانوباکتری و ناخالصی‌های موجود در آب تبدیل کرده است.

به همین جهت امروزه از پوکه های معدنی نه تنها برای فیلتر کردن آب بلکه برای تصیفه روغن‌ها و از بین بردن بوی آن‌ها نیز بهره می‌برند.

کاربرد پوکه معدنی در صنایع چسب سازی

ویژگی زجاجی، سبک و اسفنجی پوکه معدنی به ویژه در انواع ماسه ای آن از جمله خواصی است که باعث شده از پوکه معدنی به عنوان مایعی چسبنده در رنگ‌ها، پرایمرها، پوشش‌های صنعتی و غیره استفاده شود.

کاربردهای پوکه معدنی در دامداری و حیوانات خانگی

پوکه معدنی کاربردهای مستقیمی در دامداری و مراقبت از حیوانات خانگی دارد، شاید این کاربردها را تاکنون در هیچ سایت فارسی زبانی نخوانده باشید. در واقع از پوکه معدنی می‌توان برای درست کردن حمام شن برای حیوانات خانگی مثل انواع خرگوش‌هایی مثل چینچیلا یا جوجه‌ها و دیگر حیوانات خانگی مثل سگ و گربه و غیره استفاده کرد.

2 ویژگی زیر را ببینید:

  1. پوکه معدنی رطوبت را جذب می‌کند
  2. پوکه های معدنی بو را جذب کرده و از بین می‌برد

جذب رطوبت و بو از جمله مواردی است که باعث می‌شود کسانی که در پرورش حیوانات، دامداری، حیوانات خانگی و غیره فعالیت می‌کنند از پوکه معدنی در اصطبل، مرغداری‌ها، طویله‌ها، گاوداری‌ها و غیره استفاده کنند.

بعد از استفاده از پوکه در این محیط‌ها، می‌توان از آن دوباره به عنوان کمپوست استفاده کرد؛ چراکه پوکه معدنی به حفظ نیتروژن و کنترل بو در طول فرآیند کمپوست کمک می‌کند.

سایر کاربردهای پوکه معدنی چیست

در ادامه سایر کاربردهای پوکه های معدنی را می‌توانید بخوانید:

  • پوکه معدنی از چسبیدن مواد پلاستیکی یا لاستیکی به داخل دیواره قالب‌ها جلوگیری می‌کند.
  • پوکه معدنی محصولی اثر انفجار را کاهش می‌دهد، به این صورت که در اثر انفجار پوکه فرو ریخته و انرژی انفجار را کم کرده و آسیب‌های آن را کاهش می‌دهد. به همین دلیل از این ماده آتشفشانی برای محیط‌هایی مستعد انفجار و همچنین برای ساخت محفظه‌های موشک و بمب، تشک‌های انفجار و غیره استفاده می‌کنند چون علاوه بر کاهش اثرات انفجار، گزینه‌ای کاملا مقرون به صرفه است.
  • پوکه معدنی یک جذب کننده فوق العاده بوده که از نشتی هم جلوگیری می‌کند. خاصیت اسفنجی، پایدار، سبک بودن پوکه، ضریب جذب آن را بسیار بالا برده است. پوکه می‌توان ناخالصی‌ها را جذب و نگهداری کند و به عنوان یک جذب کننده خشک، از نشت مواد شیمیایی و نفتی جلوگیری به عمل آورد.
  • پوکه معدنی یک پرکننده ژئوتکنیکی سبک است و به همین دلیل از آن در پروژه‌هایی که نیاز به پر کننده‌های سبک دارند استفاده می‌شود. پروژه‌هایی مثل پل سازی، جاده سازی و غیره.

بهترین پوکه معدنی ایران کدام است؟

شهرستان قروه بهترین پوکه معدنی ایران را دارد، برای اینکه در این باره بیشتر بدانید توصیه می‌کنیم مطلب بهترین پوکه معدنی ایران برای کجاست؟ را بخوانید.

در قروه فروشندگان زیادی اقدام به فروش این محصول می‌کنند، پوکه آریاکو نیز با بیش از 25 سال سابقه در این زمینه در خدمت مشتریان گرامی است تا هر مقدار از پوکه معدنی را در هر تناژی خواستند سفارش داده و با بهترین کیفیت و قیمت آنرا در محل تحویل بگیرند.

پوکه معدنی و بررسی قیمت آن

قیمت پوکه معدنی و خرید آنلاین

پوکه معدنی خوب باید سبک باشد، برای اطلاع از قیمت پوکه معدنی و همچنین خرید انواع آن می‌توانید با شماره ۰۹۱۸۸۳۸۲۱۵۷ تماس بگیرید و هر مقدار پوکه در هر نوعی خواستید را سفارش دهید.

پوکه معدنی آریاکو ویژگی‌هایی دارد که موجب می‌شود شما با اطمینان خاطر از ما خرید کنید، این ویژگی‌های عبارتند از:

  • پوکه معدنی آریاکو سبک است
  • قیمت ما به دلیل دسترسی به معادن متنوع کاملا رقابتی و مقرون به صرفه است
  • هر جای ایران که باشید به سرعت پوکه معدنی را برای شما ارسال می‌کنیم
  • به هر دلیلی از پوکه معدنی آریاکو رضایت نداشتید، با ما تماس گرفته و وجه خود را دریافت کنید

خرید آنلاین پوکه معدنی

برای خرید آنلاین پوکه معدنی با شماره ما تماس بگیرید و با کارشناس ما صحبت کنید تا به صورت رایگان مشاوره لازم قبل از خرید را به شما بدهد. حتی اگر قصد خرید از آریاکو ندارید توصیه می‌کنیم از مشاوره رایگان ما استفاده کنید تا بدانید کدام پوکه و چه مقدار برای شما بهتر است. شماره تماس ما برای ارائه مشاوره رایگان عبارتند از: ۰۹۱۸۸۳۸۲۱۵۷

گفتنی است شما می‌توانید برای اطمینان خاطر بیشتر، از ما پوکه نمونه دریافت کنید، ما انواع پوکه در درجه‌های کیفی مختلف را برای شما ارسال می‌کنیم و در صورت تایید می‌توانید بعد از دریافت نمونه، سفارش خود را ثبت کنید.

من سعید معظمی هستم، با بیش از 10 سال تجربه و تحقیق در زمینه تولید و توزیع انواع پوکه معدنی، برای همین مقالاتی را در این زمینه منتشر کرده‌ام. امیدوارم براتون مفید واقع شده باشه☺️

اشتراک گذاری مقاله >>

Telegram
WhatsApp
Email

اشتراک گذاری مقاله >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *