جهت سفارش و دریافت مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید 

۰۹۱۸۸۳۸۲۱۵۷

جهت سفارش و دریافت مشاوره رایگان با ما در ارتباط باشید 

پوکه معدنی یا اسکوریا چیست؟|ترکیب پوکه معدنی- موارد استفاده از پوکه معدنی

پوکه معدنی یا اسکوریا چیست؟

پوکه معدنی یا اسکوریا چیست؟

یک سنگ آتشفشانی به‌شدت وزیکولار (پر از حفره) بارنگ تیره است که ممکن است حاوی کریستال‌ها (فنوکریست ها) باشد. به‌طورمعمول ازنظر رنگ تیره (عموماً قهوه‌ای تیره، سیاه یا بنفش قرمز) و ازنظر ترکیبات بازالت یا آندزیتی است.

اسکوریا به دلیل داشتن وزیکول‌های ماکروسکوپی متعدد، دارای چگالی نسبتاً کم است و دارای یک وزن مخصوص بیشتر از 1 هستند و در آب غرق می‌شود.

سوراخ‌ها یا وزیکول‌ها وقتی شکل می‌گیرند که گازهایی که در ماگما حل می‌شوند از بین می‌روند و حباب‌هایی در سنگ مذاب ایجاد می‌کنند که بعضی از آن‌ها در اثر سرد شدن و جامد شدن سنگ در مکان منجمد می‌شوند.

پوکه معدنی یا اسکوریا ممکن است بخشی از یک جریان گدازه باشد، به‌طورمعمول در نزدیکی سطح زمین در فوران‌های مخروطی شکل به دست می‌آیند.

تجزیه‌وتحلیل شیمیایی پوکه معدنی نشان می هد که این ماده عمدتاً از شیشه آتشفشانی با چند زئولیت تشکیل شده است. اسکوریا چگونه تشکیل می‌شود؟

اسکوریا چگونه تشکیل می‌شود؟

اسکوریا وقتی تشکیل می‌شود که ماگما حاوی گاز فراوان حل‌شده از یک آتشفشان باشد یا در حین فوران منفجر شود.

با بیرون آمدن سنگ مذاب از زمین، فشار بر روی آن کاهش می‌یابد و گاز حل‌شده به شکل حباب‌ها شروع به فرار می‌کند. اگر سنگ مذاب قبل از فرار گاز جامد شود، حباب‌ها حفره‌های کوچک گرد یا دراز در سنگ ایجاد می‌شوند.

این سنگ آذرین به رنگ تیره با حباب‌های به دام افتاده به‌عنوان پوکه معدنی شناخته می‌شود.

ترکیب پوکه معدنی

ترکیبات پوکه یا اسکوریا

پوکه معدنی یک سنگ آذرین آتشفشانی است. این ماده معمولاً از تقریباً 50٪ سیلیس و 10٪ اکسید کلسیم با محتوای کمتر پتاس و سودا تشکیل‌شده است.

این سنگ سنگین آذرین اکستروژن است که عمده مواد معدنی آن پلاژیوکلاز، پیروکسن و الیوین است. مواد معدنی جزئی ممکن است شامل آپاتیت، بیوتیت، هماتیت، هورنبلند، ایلمنیت، مگنتیت و کوارتز باشد.
سختی نسبی این سنگ معدنی بین 5-6 می‌باشد.

موارد استفاده از پوکه معدنی

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای پوکه معدنی تولید مصالحی با وزن بسیار سبک است. پوکه معدنی به اندازه‌های دلخواه خردشده و برای مصارف مختلفی به فروش می‌رسد.

 

بتن ساخته‌شده با پوکه معدنی به‌طورمعمول وزن بسیار سبک‌تری از بتن‌های عادی دارد.

این‌یک صرفه‌جویی در وزن در مقایسه با بتونی است که از شن و ماسه معمولی ساخته‌شده است.

این صرفه‌جویی در وزن باعث می‌شود ساختمان‌هایی با وزن ساختاری کمتری ساخته شوند. هوای به دام افتاده در پوکه معدنی باعث می‌شود که بتن سبک ‌وزن به عایق بهتری تبدیل شود. ساختمان‌هایی که با این بتن سبک ساخته‌شده‌اند می‌توانند هزینه گرمایشی و سرمایشی کمتری داشته باشند.

پوکه معدنی یا اسکوریا چیست؟

پوکه یا اسکوریای خرد شده به‌عنوان شیب بندی کف، پوشش سقف، پوشش زمین در پروژه‌های خاک‌برداری و به‌عنوان بستر در باغبانی هیدروپونیک استفاده می‌شود.

پوکه معدنی برای تهویه خاک

پوکه معدنی در کشاورزی نیز بسیار مورداستفاده قرار می‌گیرد. پوکه معدنی برای تهویه خاک بسیار عالی عمل می‌کند، زیرا بسیار متخلخل است و به آن آب‌وهوای بسیار خوبی را می‌بخشد. مزایای استفاده از پوکه معدنی در گلدان‌ها و خاک برای باغچه‌ها بسیار است که می‌توان به چند مورد از آن‌ها در زیر اشاره نمود:

تراکم خاکهای سنگین باغچه را کاهش می‌دهد و اجازه می‌دهد تا آب و هوای کافی به ریشه گیاهان برسد باعث کاهش احتباس آب در خاکهای سبک و شنی می‌شود.

– ماهیت متخلخل پوکه به آن اجازه می‌دهد مواد مغذی حیاتی را در منافذ سطح میکروسکوپی نگه دارد که این امر به تنظیم تغذیه کود کمک می‌کند. حتی می‌توان آن را با مواد مغذی قبل از افزودن به محیط در حال رشد فوق‌العاده کرد.بلوک ساختمانی

رطوبت موجود در خاک را کاهش می‌دهد و نیاز به آبیاری را کاهش می‌دهد.
تهویه مطبوع و مناسب را برای خاک‌هایی که نیاز به هوادهی و زهکشی بیشتری دارند را فراهم می‌کند.

حالا که با مزایای پوکه معدنی آشنا شدید، می‌توانید پوکه موردنظر خود را در وب‌سایت ما پیدا کنید و با بهترین قیمت پوکه آن را خریداری نمایید.

 

من سعید معظمی هستم، با بیش از 10 سال تجربه و تحقیق در زمینه تولید و توزیع انواع پوکه معدنی، برای همین مقالاتی را در این زمینه منتشر کرده‌ام. امیدوارم براتون مفید واقع شده باشه☺️

اشتراک گذاری مقاله >>

Telegram
WhatsApp
Email

اشتراک گذاری مقاله >>

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *